FM14- 6è
Paraules clau
Paraules clau
Patrons; regles funcionals; Raonament geomètric, visual i numèric; Deducció; Suma de nombres senars consecutius.
NIvell
6è, 1r, 2n, 3r ESO
IntroduccióNIvell
6è, 1r, 2n, 3r ESO
Trobarem l'estratègia per guanyar? Quàntes peces tindrà el mosàic? (Escola Xarxa) |
Enunciat
El següent mosaic està
format per rajoles blanques i negres. Té una amplada és de 9 rajoles.
a. Si en lloc d’aquest
mosaic en tinguéssim un d’una amplada de 5 rajoles, quantes rajoles tindria en
total?
b. I si fos de 13 d’amplada?
c. Si disposéssim de 70
rajoles blanques, de quina amplada seria el màxim mosaic que podríem formar? En
sobrarien?
d. I si en tinguéssim 200 de
negres? En sobrarien?
e. Quantes rajoles
necessitem si hem d’omplir una paret on n’hi caben 175 d’amplada?
f. Expliqueu com es troba el
número de rajoles necessàries a partir del número d’amplada del mosaic.
En aquest problema es treballa
la identificació de patrons i de seves les regles en un context geomètric. Ser
capaç de resoldre’l és una indicació del treball amb un tipus de pensament funcional que permet
generalitzar i desenvolupar una regla algebraica.
Per què hem seleccionat aquest
problema?
Aquest problema permet
treballar la cerca de patrons a partir de l’observació d’una figura geomètrica.
La situació i la presentació proposada permet plantejar aquest problema a
nivell de sisè de primària. A partir de l’observació de la figura que es
presenta es poden treballar, fins i tot a nivell de sisè de primària, conceptes
i procediments com per exemple, la suma dels imparells consecutius i la seva
relació amb els quadrats perfectes. La cerca de patrons també permet treballar
l’organització de la informació en taules (veure proposta a l’annex: [R1]). Igualment és un bon problema per a proposar als cursos superiors fins a 3r d'ESO posant en joc processos més avançats.
Recomanem que feu la vostra
proposta de resolució del problema sencer abans de llegir les propostes de
resolució dels alumnes, segurament més d’un s’enduu una sorpresa de la
senzillesa i simplicitat dels raonaments emprats pels alumnes de sisè, però
alhora de la profunditat dels resultats a què arriben. Les respostes que hem
escollit com a exemples són respostes dels 40 informes presentats pels alumnes
en la primera fase del FM14.
Bloc de continguts
Canvis i relacions
PROBLEMA
|
COMPETÈNCIES PRIMÀRIA
|
|||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
|
COMPTANT RAJOLES
|
Competència 1: Traduir
un problema a una representació matemàtica i emprar conceptes, eines i estratègies
matemàtiques per resoldre’l ([1], p.10).
(Té continuïtat en les competències 1 i 2 d’ESO [2])
Competència 4: Fer
conjectures matemàtiques adients en situacions quotidianes i comprovar-les.
([1], p.20). (Continuïtat en la
competència 5 de l’ESO [2])
Competència 9: Usar
les diverses representacions dels conceptes i relacions per expressar
matemàticament una situació. ([1], p.37) (Continuïtat en la competència 9 de l’ESO)
Possibles estratègies de resolució de problemes (segons document CREAMAT[3])
Representació: fer dibuixos
i esquemes; Raonament visual i geomètric; Provar ordenadament; Reduir el
problema, provant amb casos més senzills; Organització en taules; Deducció;
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada