FM14-2n ESO
Paraules clau
Patrons numèrics; Enigma numèric; Sistema de numeració posicional
Patrons numèrics; Enigma numèric; Sistema de numeració posicional
Nivell
2n, 3r ESO
Enunciat
En aquest exercici hem d’aprendre a deduir per poder memoritzar. El
quadre que teniu a continuació conté dos números a cada casella: el de dalt, de
dues xifres, determina la seqüència de nou xifres que hi ha a sota.
a) Sabent les dues primeres xifres
del número de sota podríeu dir les altres set?
b) Sou capaços de trobar com es
relacionen la seqüència de sota i el número de dalt?
c) El mètode pot semblar diferent
per les caselles amb els nombres 95 i 19. Argumenta el perquè.
d) Completa les dues últimes files
del quadre.
e) Què faries per memoritzar el
nombre de 9 xifres resultant del 99?
23
437077415 |
72
381909987 |
18
921347189 |
22
336954932 |
4
516730336 |
38
943707741 |
16
729101123 |
2
314594370 |
45
651673033 |
30
145943707 |
34
549325729 |
25
639213471 |
6
718976392 |
15
628088640 |
61
279651673 |
95
707741561 |
46
752796516 |
3
415617853 |
1
213471897 |
19
33695493 |
17
820224606 |
29
|
21
|
5
|
44
|
11
|
8
|
41
|
32
|
24
|
49
|
20
|
42
|
96
|
27
|
Introducció
Aquest
problema treballa sobre la identificació de patrons numèrics.
Per què hem seleccionat aquest
problema?
Creiem que el primer punt
d’interès d’aquest problema té a veure amb el títol: una seqüència de xifres
aparentment aleatòria podria estar seguint un patró o regla que convé descobrir.
Un segon punt d’interès, tal
com està plantejat el problema, és constatar que el patró que sembla funcionar
amb els primers exemples podria no funcionar en tots els casos. Obliga, per
tant, a fer un procés d’abstracció per aconseguir resoldre tots els casos.
Les respostes que hem
escollit com a exemples són respostes de 15 informes dels presentats pels
alumnes en la primera fase del FM14.
Bloc de continguts
Numeració i càlcul. Canvi i
relacions.
Competències implicades( [1], p.8)
PROBLEMA
|
COMPETÈNCIES SECUNDÀRIA
|
|||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
MEMORITZEM O DEDUÏM
|
Competència 3: Mantenir
una actitud de recerca davant d’un problema assajant estratègies diverses ([1],
p.18)
Cerca del patró. Organitzar
la informació. Provar ordenadament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada