FM15- 1r ESO
Paraules clau
Àrea, Volum, Proporcionalitat, Raonament numèric, Context real, Patrons, Generar bones preguntes,
Preguntes productives.
Nivells
Nivells
1r, 2n i 3r ESO
Ampliació: 2n i 3r ESO
Enunciat
Una artista disposa de 14 cubs d’un
metre d’aresta. Amb aquests 14 cubs fa una escultura. La podem veure en el
dibuix.
Per tal que no es faci
malbé, atès que ha d’anar col·locada en una plaça exterior, s’hauran de
protegir amb pintura les superfícies exposades a l’aire. Per fer-ho ens demana
ajuda.
a) Quina és, en metres
quadrats, l’àrea que haurem de pintar?
b) Quanta pintura
necessitarem? Quin cost pot tenir? Cal justificar la resposta.
c) Quant temps podem tardar
en pintar-la? Cal fer una estimació i argumentar-la.
Després li proposen
construir una figura semblant, però de 5 pisos.
Abans de fer-ho decideix
construir una maqueta amb cubs de 20cm de costat.
Aquest cub reduït pesa 400g,
i completament recobert de vernís pesa 406g.
d) Contesteu les preguntes
anteriors per aquesta nova estructura, la de mida real.
e) Quan pesarà l’escultura
de mida real si només envernissem les cares visibles?
f) Afegiu una pregunta a aquesta
activitat i expliqueu com s’hauria de resoldre.
Introducció
Aquest problema treballa el
càlcul d’àrees i volums en context. Fomenta l’autonomia i iniciativa de
l’alumnat en demanar als alumnes dades reals sobre preus de pintures així com
estimar el temps que trigarien en pintar la figura. És una activitat rica
competencialment en què es treballen continguts de diversos blocs, a més dels
mencionats, introdueix el concepte de semblança i proporcionalitat en treballar
i fer càlculs d’una escultura real a partir de les dades de la maqueta. També
es pot treballar la cerca de patrons organitzant les dades en taules per
observar com seria el creixement de la figura i si existeix alguna regularitat
en les parts pintades de cada pis.
Esquema fet pels alumnes d' Aula Europea |
Per què hem seleccionat aquest
problema?
Hem escollit aquest problema
per ser un bon exemple dels blocs Espai i forma i Mesura que compleix molts
dels indicadors de riquesa competencial d’una activitat [1].
Treballa els conceptes de
càlcul d’àrees i volums, estimació de quantitats, cerca d’informació, semblança
i proporcionalitat com hem indicat a la introducció. També es pot treballar amb
material manipulatiu per ajudar en l’abstracció.
Material fet pels alumnes de l'Ins.Guillem de Berguedà |
És una activitat que també
ens ha permès fer una proposta d’ampliació per a un nivell de 2n o 3r d’ESO a
partir de preguntar-nos pel creixement de la figura fins a 10, 20, 30 o n pisos i intentar trobar l’expressió
algebraica que determinaria el patró que està relacionat amb la diferència
entre dos quadrats perfectes consecutius (veure proposta d'ampliació a la fitxa completa).
Un altre dels motius és el
que genera la pregunta f que es
centra en el treball de la competència
4: Generar preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes ([2],
p.21), tot permetent realitzar un bon treball de reconèixer i identificar les
matemàtiques de l’entorn i que els alumnes es plantegin bones preguntes que
aportin informació rellevant, que siguin productives
i impliquin un aprofundiment en el coneixement de la situació [R1], [R2] i [R3].
Les respostes que hem
escollit com a exemples són respostes de 18 informes dels presentats pels
alumnes en la primera fase del FM15 de 1r d’ESO.
Bloc de continguts
Espai i forma, Mesura,
Numeració i càlcul i Canvi i relacions.
Competències implicades( [2], p.8)
PROBLEMA
|
COMPETÈNCIES SECUNDÀRIA
|
|||||||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
|
ESCULTURA CÚBICA
|
Competència 4: Generar
preguntes de caire matemàtic i plantejar problemes. ([2], p.21).
Competència 6: Emprar
el raonament matemàtic en entorns no matemàtics. ([2], p.29).
Possibles estratègies de resolució de problemes ([3])
Fer dibuixos i esquemes; Reduir el problema, provant amb casos més senzills; Organitzar la informació; Fer taules; Manipular; Cerca de regularitats i patrons.
Fer dibuixos i esquemes; Reduir el problema, provant amb casos més senzills; Organitzar la informació; Fer taules; Manipular; Cerca de regularitats i patrons.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada