FM15- 2n ESO
Paraules clau
3D, Superfície, Raonament
espacial, Raonament numèric, Patrons, Expressions algebraiques.
Nivells
2n, 3r ESO i 4rt ESO
Ampliació: 3r ESO i 4rt ESO
Bloc de continguts
Espai i forma i Canvi i relacions.
Enunciat
Agafem un cub format per 27
cubets més petits, 3 per aresta, i li traiem les tres files centrals de cubets
com es mostra en la figura:
Vista des de qualsevol de
les cares:
a) Quants cubets formen la figura
resultant?
b) Submergim en un pot de
pintura la figura resultant i després la desmuntem. Podeu dir amb quantes cares
pintades quedaran cada un dels cubets?
c) Agafem ara un cub format
per 5 cubets d'aresta i li traiem la fila central de cada cara, quants cubets
formen la figura resultant?
d) La submergim en un pot de
pintura i després la desmuntem. Podeu dir amb quantes cares pintades quedaran
els cubets ara?
e) Repetiu el procés amb un
cub de 7 cubets d'aresta. Quants cubets tindrà la figura resultant? Quants
quedaran pintats per cada nombre de cares?
f) Podeu esbrinar què
passarà amb un cub format per un nombre imparell de cubets qualsevol d'aresta?
g) Inventeu-vos una altra
possibilitat a l’hora de treure cubets i expliqueu què passaria.
Introducció
Problema que proveeix d’un
context matemàticament ric en què els alumnes poden treballar les seves
habilitats de visualització, raonament espacial, numèric i algebraic
relacionades amb la cerca d’un patró en una figura 3D.
Per què hem seleccionat aquest
problema?
Aquest problema és un bon exemple
per treball el bloc Espai i forma i en concret en 3D. Aquest repte convida a
explorar i a la cerca d’algun patró. També permet plantejar-lo a partir de
material manipulatiu (construccions amb cubets) per ajudar en l’abstracció.
La generalització proposada
en l’apartat f permet fer una proposta d’ampliació per a un nivell de 2n o 3r
d’ESO. Proposar de trobar l’expressió algebraica que determina el patró format per
expressions cúbiques i quadràtiques permet relacionar-les amb les propietats
del cub que es representa (veure orientació al professor en la resposta de f).
Com a propostes es presenten
la visualització i construcció de les
figures amb l’applet de la web Illuminations
[R1] o el dibuix de la figura en 2D en
un paper isomètric [R2].
Les respostes que hem
escollit com a exemples són respostes de 18 informes dels presentats pels
alumnes en la primera fase del FM15 de 2n d’ESO.
Competències implicades( [1], p.8)
Competència 2: Emprar
conceptes, eines i estratègies matemàtiques per resoldre problemes. ([1],
p.14).
Competència 9: Representar
un concepte o relació matemàtica de diverses maneres i usar el canvi de
representació com a estratègia de treball matemàtic. ([1], p.40).
Possibles estratègies de resolució de problemes ([2])
Fer dibuixos i esquemes; Organitzar
la informació; Fer taules; Manipular; Cerca de regularitats i patrons.
y la respuesta
ResponEliminaLes solucions al problema i la resta de comentaris estan a l'enllaç: VEURE LA FITXA COMPLETA
ResponElimina